Özel Arama

Googlenin internet alanındaki yatırımları sadece internet medyasının değil tüm ülkelerin ve ekonomi haberlerinin konusu. Bildirgeç de okuduğum bu yazıda, Googlenin Rus internet reklam firması ZAO Begun’u satın aldığını öğrendim. Google adsense, adwords gibi internet üzerinden reklam girişimlerine daha önce doubleclick firmasını satın alarak dahada hız vermişti. Google’nin bu reklam firmaları yetmiyor gibi Rus medyasına da gözünü dikmesinin tabiî ki birkaç nedeni var. Bunlardan birincisi Rusların Google pek fazla kullanmaması ve yerel arama motorlarının Google’yi geçmesi. Ayrıca büyüyen bir pazar olmasına karşın Rusya internet reklamcılığında Google’nin değil de yerel reklam firmalarını tercih ediliyor olması Google’nin bu firmaya gözünü dikmesine neden oldu. Banner tipi dediğimiz resimli reklamları tercih eden Ruslar için Google geri kalmış bir hizmet gibi gözüküyordu. Google’nin bu son atağı son derece yerinde. Begun, Rusya’nın en önde gelen internet reklam firması. En çok ziyaret edilen Rus sitelerinin tamamına reklamsal içerik sağlıyor.

İnternet pazarında geride kaldığı diğer ülkelerden Çin’de de bu tür satın almalara giden Google Çin piyasasında halen istediği başarıyı elde edememiş gibi. Çin’deki yatırımlarına oranla Rusya’da yapılan yatırım daha garanti ve başarı oranı yüksek gibi duruyor.

Herkesin düşündüğü gibi acaba böyle bir satın alma Türkiye’de de gerçekleşir mi acaba diye bende düşündüm….

Bence böyle bir şeyin olması gerçekten zor. Öncelikle bu çaplı bir satın almaya değecek firma yok gibi. Çünkü Türk internet reklam ajanslarının bakış açılarının, müşteri kitleleri ve site potansiyellerinin daha çok gelişmesi lazım. İkinci neden ki bu çok daha önemli, şu anda Türkiye internet reklam piyasasının çoğunluğu zaten Google Adwords’ün elinde. Yani ülkemizde internet reklâmcılığı alanında ortaya çıkan boşluğu Google doldurmuş gibi. Adsense deseniz zaten almış başını gitmiş. Kendi reklam firmaları olan büyük gazete yada medya kuruluşlarının internet sitelerinde bile Google Adsense reklamı var.Böyle bir durumda Googlenin Türkiye’den satın almaya gitmesini gerektirebilecek bir neden göremiyorum açıkçası.

Gelelim işin birde Googlenin karşısında olan cephesine. Daha önce Microsoft’a bilişim alanında tekelcilik yapıyor yada tekelciğe yöneliyor diye birçok dava açan Google’nin bu satın almaları internette, Google’nin tekelciğimi başlıyor sorularını aklıma getirdi.

Aslında birkaç yıl önce olsa derdim ki zaten internet reklamı konusunda tekelleşmiş diye. Bilmem hatırlar mısınız , sitesinde Google Adsense reklamı olan siteler başka firmalardan text reklam alamıyorlardı. Hatta sitesin de daha önceden text reklam olan sitelerin Google Adwordse başvurusu kabul edilmiyordu. Daha sonradan bu kural değiştirilse de bazı etkin önlemler geldi. Mesela Google Adsense yayıncısı olan bir site sahibi sitesine banner reklam alırken dikkatli olması gerekmekte. Çok fazla bannerin bulunmaması ve bu bannerlerin direk değil de nofollow etiketiyle düzenlenmiş olmasını istiyor. Ne hakkı varsa ..

Googlenin yeni açıkladığı ve kullanıma geçirdiği arama algoritması ve Page Rank sistemi Google’de ilk sıraya çıkmak isteyen birçok siteyi etkiledi gibi. Diğer arama motorlarının kriterlerinden çok daha farklı olan bu yeni algoritmayla Google resmen internette kendi kurallarını koyuyor gibi.

Çalışan bir firmanın kendi kıstaslarını uygulamasının bence hiçbir sakıncası yok. Google reklamlama verdiği destekle birçok sitenin gelir kaynağı. İnternet gelişmesi için bu reklamılığında gelişmesi lazım. bu yüzden google destek veriyorum. Ancak bu uygulamalar tekel olma gibi ileriye gidiyorsa o zaman sorun var demektir. Tekele karşıyız ama Googlenin gelişmesine karşı değiliz.

0 yorum


İnternet Reklamcılığı Satış Pazarlama Nedir? Pazarlama Teknikleri İnternette Reklam Google Reklamı