Özel Arama

  Ürün, ihtiyaç ve istek doyurma özelliği bulunan ve değişime konu olan “şey”dir. Fiziksel bir nesne olabileceği gibi bir hizmet veya düşünce de olabilir. Pazarlama yönetimi için, ürün ile ilgili en önemli kavram, tüketicinin bakış açısıdır. Ürün sadece fiziksel (büyüklük, dayanıklılık, performans) özellikleri ile ortaya çıkan bir nesne değil, aynı zamanda bir nesnenin tüketicide sağlayacağı tatmin ve birlikte sunulan hizmetlerin tümüdür. “Tüketiciler, ürünü satın almazlar, satın aldıkları  şey ürünün sağlayacağı yararlardır”  düşüncesi, bugünkü ürün anlayışını açıkça ifade etmektedir. Ürün fiziksel, işlevsel, tasarım, estetik özellikleri yanında, hizmet ve soyut özellikleri (imaj, stil, prestij, kalite gibi) ile bir bütün olarak düşünülmelidir. 

 Genellikle, ürünleri şu şekilde sınıflandırabiliriz: 

•  Tüketim Ürünleri: Tüketicilerin kişisel ya da ailevi ihtiyaçlarını karşılamak üzere satın aldıkları ürünlerdir. 

•  Endüstriyel Ürünler:  Başka ürün ve hizmetlerin üretiminde kullanılmak üzere alınan ürünlerdir. 

Yeni Ürün Kavramı 

Bir ürünün yeniliği işletme ya da tüketiciler açısından söz konusu olabilir.  İşletmelerin yapmaları gereken temel görevlerden biri, yeni ürün geliştirmektir. Her ürünün eninde sonunda yaşamını yitirecektir. Yeni ürün ve hizmet geliştirmeye bir işletme de sonunda yok olacaktır. Üç tür yeni ürün kavramı vardır.: 
•  Hiçbir pazarda bulunmayan, gerçek anlamda yeni bulunmuş ürün. 
• Başka pazarlarda bulunmakla beraber, işletmenin bulunduğu Pazar için yeni ürün. 
•  İşletme için yeni ürün. 
İşletme yeni ürünü iki türlü elde edebilir: 1. Ele geçirme (patent, lisans) 2. İşletmenin kendi araştırma, geliştirme bölümü ile yeni ürün geliştirme. 

Ürün Yaşam Eğrisi 

Ürünün yaşam eğrisi, zaman içerisinde ürün satışlarının gelişim ve değişimini gösteren bir modeldir. Bu model dört evreden oluşur.  

• Tanıtma: Ürünün pazara girişinde satışlar oldukça düşüktür ve çok yavaş ilerlemektedir.  Maliyetler yüksek, gelirler düşüktür. Fiyatlar genellikle yüksektir. 
• Gelişme: Ürüne olan talebin arttığı dönemdir. Satış gelirleri hızlı bir artış gösterir ve önemli ölçüde kâr sağlanır. Kârlılık nedeni ile pazara yeni şirketler girer ve rekabet başlamış olur.  
• Olgunluk: Satışlardaki artış oranı düşmeye başlar, talep, zamanla ikame edici talep halini alır. Satış ve kâr en yüksek düzeye ulaşıp, azalmaya başlar. Bu dönemde pazara çok rakip girmiştir, satışların yüksek olmasına rağmen maliyetlerin artması nedeniyle kâr düşer. 
•  Gerileme: Bu son dönemde satışlardaki düşme hızlanır, olgunluk döneminde başlayan kârdaki düşüşler daha da artar. Ürün Kârlılığını yitirmeye başlar ve eski ürünün yerini yeni ürünler alır.

Marka İmajı ve Konumlandırma 

Marka, bir ürün ya da hizmeti diğerinden ayıran isim, terim, simge gibi işaretlerdir. Markaya bağlılık ile, seçilecek marka arasında yakın bir ilişki vardır.  Gerek tek bir ürün, gerek ürün grubu, gerekse işletmesinin adıyla toplumda tanınmak, bilinmek isteyen girişimci, “marka imajı”  geliştirmeye çalışmalıdır. Markanın, müşteri sadakatı yaratma, kimlik oluşturma gibi amaçları yerine getirmesinin girişimci için faydaları sonsuzdur. Müşterinin zihinde yaratılan marka imajı ile, fiyat, kalite ve tatmin arasında sıkı bir ilişki vardır ve başarı için gerekli özen gösterilmelidir. 

Ürüne kişilik kazandırma olarak bilinen ve ürünü müşterilerin zihninde rakiplerinden ayıran özelliklerin algılanması olarak tanımlanan  “konumlandırma”, “bizi rakiplerimizden farklı ve cazip kılan nedir?” sorusuna   verilebilecek cevaptır. Konumlandırma ile, ürünün üstün ve zayıf yönlerinin müşteriler tarafından nasıl algılandığı ortaya konabilmektedir. 

0 yorum


İnternet Reklamcılığı Satış Pazarlama Nedir? Pazarlama Teknikleri İnternette Reklam Google Reklamı